Strona Internetowa Gminnej Komisji ds Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Szczucin

wyszukaj

Idź do treści

Diagnoza

DIAGNOZA PROBLEMU UZALEŻNIEŃ I PRZEMOCY NA TERENIE GMINY SZCZUCIN

C:\gkrpa\ObjText\emailButton.png
Error File Open Error


Cel diagnozy

Celem diagnozy jest uzyskanie informacji koniecznych do sporządzenia rzetelnego, a przede wszystkim dostosowanego i zaspokajającego potrzeby naszej Gminy pod względem problematyki uzależnień Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii. Podstawą sformułowania adekwatnego dla potrzeb danego środowiska lokalnego planu działania jest poznanie jego rzeczywistych potrzeb. Sytuacja w gminie Szczucin odnośnie problemów alkoholowych nie wydaje sie znacząco odbiegać od średniej krajowej.


1. Sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy:

Liczba punktów sprzedaży przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży:

  • o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - 33


  • o zawartości powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) - 12


  • o zawartości powyżej 18 % alkoholu - 18


  • Liczba punktów sprzedaży w przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży


  • o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - 9


  • o zawartości powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) - 4


  • o zawartości powyżej 18% alkoholu - 3


  • Liczba wydanych zezwoleń w roku 2006 na sprzedaż alkoholu poza miejscem sprzedaży - 0


  • Liczba cofniętych zezwoleń: z powodu likwidacji punktu - 3,


  • z powodu braku uiszczenia opłaty – 0.


W większości tych punktów zatrudnione są osoby mające ukończone szkolenie dla sprzedawców w zakresie przepisów ustawy dotyczących profilaktyki i problemów alkoholowych.

2. Naruszenie porządku publicznego spowodowane pod wpływem alkoholu w minionym roku:
(na podstawie danych Komisariatu Policji w Szczucinie).

- Ogólna liczba interwencji domowych - 141

- Liczba interwencji domowych podejmowanych w rodzinach z problemem

alkoholowym - 44

- Liczba osób podejrzanych o popełnienie przestępstw- 228

w tym przestępstwa pod wpływem alkoholu - 183

- Liczba osób zatrzymanych do wytrzeźwienia - 41

w tym- w Izbie Wytrzeźwień w Tarnowie - 13

w Policyjnej Izbie Zatrzymań w Dąbrowie Tarnowskiej - 30

- Liczba nieletnich ujawnionych pod wpływem alkoholu - 7

- Liczba sprawców wykroczeń ujawnionych za:

zakłócenie porządku publicznego

nieobyczajny wybryk – 57

używanie słów nieprzyzwoitych – 50

spożywanie alkoholu w miejscu publicznym - 43

3. Analiza częstotliwości występowania zagrożenia patologią wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz kryteria nieprzystosowania społecznego występujące na terenie miasta i gminy

(zestawienie sporządzone na podstawie danych pochodzących od pedagogów szkolnych):

Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że alkohol dużo szybciej niszczy organizm i psychikę młodego człowieka niż dorosłego. Młodzi dużo szybciej uzależniają się. Uzależnienie raczej odnosi się do częstotliwości spożywania alkoholu a nie ilości. Regularne spożywanie dużych dawek alkoholu może oznaczać już początek uzależnienia. Alkoholizm młodych silnie destabilizuje sytuację życiową młodego człowieka, utrudnia mu edukację, zdobycie wykształcenia i pracy, mocno ogranicza jego szanse życiowe.

Aby rozpoznać rzeczywistą sytuację na terenie Gminy przeprowadzono na grupie uczniów ankietę, która miała na celu określić skalę problemu. Uczniowie zostali zapytani o ich stosunek do środków uzależniających, oraz ich wiedzę na temat uzyskiwania pomocy.

W ankiecie wzięło udział 358 uczniów w tym 102 ze Szkoły Podstawowej, 150 z Gimnazjum i 160 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.

Jak wynika z powyższej ankiety: 60 % młodzieży starszej była już pod wpływem alkoholu, pociesza fakt, iż z tego 30 % tylko spróbowało tego napoju. Niestety w klasach młodszych uczniowie już mieli kontakt z alkoholem. 98% uczniów nie próbowało żadnych narkotyków. 2% uczniów przyznało się do używania tych środków. Niestety około 30 % uczniów uważa, że jest łatwy dostęp do środków uzależniających.

Prawie połowa ankietowanych nie wie gdzie może zwrócić się o pomoc w trudnej sytuacji. Porównując wyniki badań z ostatnich lat ostatnie wyniki badań prowadzą do bardzo smutnych wniosków:

  • W ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosło spożycie alkoholu przez młodzież ( dotyczy to zarówno ilości nieletnich pijących, jak i częstotliwości sięgania po alkohol).


  • Sięganie po alkohol nieletnich kończy się często upiciem.


  • Obniża się wiek inicjacji alkoholowej- coraz wcześniej nieletni sięgają po alkohol.


  • Zwiększa się udział nietrzeźwych nieletnich w liczbie popełnianych przestępstw.


W związku z tym jest ogromna potrzeba dalszego systematycznego wdrażania programów profilaktycznych w szkołach, propagujących organizację czasu wolnego poprzez zajęcia pozalekcyjne rekreacyjno- sportowe. Organizować cykliczne spotkania młodzieży ze specjalistami z zakresu psychoedukacji i profilaktyki w celu eliminowania niewłaściwych postaw.

Należy zwrócić większą uwagę na kampanię informującą młodzież o punktach pomocy, instytucjach wspierających ofiary przemocy, oraz osoby uzależnione i współuzależnione.

Wyniki ankiety:

W 2006 r zwrócono szczególną uwagę na prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży

Nadzór i finansowanie działalności pięciu świetlic środowiskowych.

Dofinansowanie programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży w szkołach, szczególnie tych, odbywających się w godzinach popołudniowych, realizowanych przez profesjonalistów

Propagowanie pozytywnych wzorów zachowań i zdrowego stylu życia poprzez wspieranie imprez bezalkoholowych –imprezy sportowo – rekreacyjne, imprezy rodzinne, aktywny wypoczynek.

Działalność informacyjno – edukacyjna w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki alkoholowej, takich jak: konkursy, wystawy, spektakle.
Szkolenie wybranych grup zawodowych w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki: nauczycieli i pedagogów.
Rozpowszechnianie broszur, ulotek, biuletynów służących oddziaływaniom profilaktycznym
Wspieranie organizacji pozarządowych i instytucji realizujących programy profilaktyczne oraz dożywianie dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
Organizowanie kolonii z programem profilaktycznym.

4. Działania profilaktyczne szkół na terenie gminy:

Każda szkoła posiada i realizuje własny Szkolny Program Profilaktyczny. Oprócz tego prowadzone są pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne, finansowane ze środków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Ponadto wszystkie szkoły brały udział w ogólnopolskiej kampanii “ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ”, programie “Młodzi dla młodych”,również zakupione przez GKRPA.

5. Liczba wniosków dotyczących nadużywania alkoholu, skierowanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Szczucinie:

Liczba osób skierowanych do biegłego sądowego w celu wydania opinii - 0

Liczba wniosków o leczenie odwykowe, skierowanych do sądu - 9

Dane, z ostatnich trzech lat, dotyczące wniosków do sądu o leczenie odwykowe przedstawiają się następująco:

  • 2003 r. 9 wniosków


  • 2004 r. 28 wniosków


  • 2005 r 19 wniosków


  • 2006 r. 14 wniosków


Z powyższego wynika, iż liczba osób skierowanych do sądu o leczenie odwykowe zmniejszyła się. Powodem tego jest podjęcie, przez osoby wezwane na rozmowę z przedstawicielami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, leczenia terapeutycznego w Punkcie Konsultacyjnym dla osób z problemem alkoholowym.

6. Pomoc Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczucinie rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym:


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej świadczy pomoc rodzinom, w których występuje problem alkoholowy.

Ogólna liczba rodzin objętych pomocą w 2005 r. wynosiła 638, z tego w 76 rodzinach występują problemy alkoholowe.

Pomoc ta stosowana była w formie: finansowej, rzeczowej, terapeutycznej, psychologicznej, kuratorskiej oraz dożywianie dzieci w szkołach

7. Zasoby instytucjonalne

- Szkoły Podstawowe - 8

- Gimnazjum - 3

- Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych - 1

- Samorządowe Centrum Kultury i Bibliotek - 1

- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej -1

- Świetlice wiejskie - 5

- Przychodnie Zdrowia – 3

- Gminny Punkt Konsultacyjny

8. Stan zasobów do prowadzenia działalności profilaktycznej.

- Pedagodzy z profesjonalnym przygotowaniem do pracy z młodzieżą potrzebującą wsparcia-3

- 3 osoby mają ukończone Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

- Nauczyciele którzy brali udział w szkoleniu “Jak radzić sobie z narkotykami w domu i w szkole” - 90

- Nauczyciele którzy ukończyli szkolenie “Spójrz inaczej”, pozwalające na profesjonalne prowadzenie zajęć profilaktyczno- wychowawczych -80

- Nauczyciele którzy ukończyli sszkolenie “Substancje psychoaktywne”- 20

- Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych zatrudniający instruktora terapii uzależnień i psychologa.

- Grupy trzeźwościowe: AA “Jutrzenka”, AL-anon “Nowe życie”

- Stowarzyszenie Trzeźwościowe “Nadzieja”

- Liderzy młodzieżowi przeszkoleni do pracy z młodzieżą - 3

- Na terenie gminy nie ma żadnej placówki odwykowej.

Wszystkie te uprawnienia potrzebne do pracy z zakresu profilaktyki zostały sfinansowane ze środków GKRPA.


Wnioski końcowe:

  • Kontynuować i rozwijać działalność edukacyjną i informacyjną dotyczącą profilaktyki uzależnień.


  • Wdrażać i udoskonalać programy profilaktyczno- szkoleniowe w szkołach .


  • Kontynuować szkolenie grup zawodowych (oświaty, służby zdrowia i innych) oraz preferować kształcenie profesjonalistów w zakresie profilaktyki uzależnień.


  • Konsekwentnie domagać się przestrzegania ustawy “O wychowaniu w trzeźwości “, a także uchwał Rady Gminy dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym oraz jego spożywania w miejscach niedozwolonych.


  • Egzekwować od sprzedawców wszystkie zasady wydawania zezwoleń, poprzez okresowe kontrole przez upoważnionych przedstawicieli władzy.


  • Rozwijać pomoc terapeutyczną i rehabilitacyjną dla osób uzależnionych. Udzielać pomocy i wsparcia członkom rodzin z problemem alkoholowym


  • Czynić starania o poprawienie warunków spędzania wolnego czasu dla młodzieży.


  • Zmierzać do ograniczenia rozmiarów szkód jakie wynikają na skutek łamania prawa przez osoby nietrzeźwe i przez sprzedawców poprzez egzekwowanie obowiązujących przepisów.




Powrót do treści | Wróć do menu głównego