DIAGNOZA PROBLEMU UZALEŻNIEŃ I PRZEMOCY NA TERENIE GMINY SZCZUCIN
Error File Open Error
Error File Open Error
Cel diagnozy
Celem diagnozy jest uzyskanie informacji koniecznych do sporządzenia rzetelnego, a przede wszystkim dostosowanego i zaspokajającego potrzeby naszej Gminy pod względem problematyki uzależnień Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii. Podstawą sformułowania adekwatnego dla potrzeb danego środowiska lokalnego planu działania jest poznanie jego rzeczywistych potrzeb. Sytuacja w gminie Szczucin odnośnie problemów alkoholowych nie wydaje sie znacząco odbiegać od średniej krajowej.
1. Sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy:
Liczba punktów sprzedaży przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży:
W większości tych punktów zatrudnione są osoby mające ukończone szkolenie dla sprzedawców w zakresie przepisów ustawy dotyczących profilaktyki i problemów alkoholowych.
2. Naruszenie porządku publicznego spowodowane pod wpływem alkoholu w minionym roku:
(na podstawie danych Komisariatu Policji w Szczucinie).
- Ogólna liczba interwencji domowych - 141
- Liczba interwencji domowych podejmowanych w rodzinach z problemem
alkoholowym - 44
- Liczba osób podejrzanych o popełnienie przestępstw- 228
w tym przestępstwa pod wpływem alkoholu - 183
- Liczba osób zatrzymanych do wytrzeźwienia - 41
w tym- w Izbie Wytrzeźwień w Tarnowie - 13
w Policyjnej Izbie Zatrzymań w Dąbrowie Tarnowskiej - 30
- Liczba nieletnich ujawnionych pod wpływem alkoholu - 7
- Liczba sprawców wykroczeń ujawnionych za:
zakłócenie porządku publicznego
nieobyczajny wybryk – 57
używanie słów nieprzyzwoitych – 50
spożywanie alkoholu w miejscu publicznym - 43
3. Analiza częstotliwości występowania zagrożenia patologią wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz kryteria nieprzystosowania społecznego występujące na terenie miasta i gminy
(zestawienie sporządzone na podstawie danych pochodzących od pedagogów szkolnych):
Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że alkohol dużo szybciej niszczy organizm i psychikę młodego człowieka niż dorosłego. Młodzi dużo szybciej uzależniają się. Uzależnienie raczej odnosi się do częstotliwości spożywania alkoholu a nie ilości. Regularne spożywanie dużych dawek alkoholu może oznaczać już początek uzależnienia. Alkoholizm młodych silnie destabilizuje sytuację życiową młodego człowieka, utrudnia mu edukację, zdobycie wykształcenia i pracy, mocno ogranicza jego szanse życiowe.
Aby rozpoznać rzeczywistą sytuację na terenie Gminy przeprowadzono na grupie uczniów ankietę, która miała na celu określić skalę problemu. Uczniowie zostali zapytani o ich stosunek do środków uzależniających, oraz ich wiedzę na temat uzyskiwania pomocy.
W ankiecie wzięło udział 358 uczniów w tym 102 ze Szkoły Podstawowej, 150 z Gimnazjum i 160 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.
Jak wynika z powyższej ankiety: 60 % młodzieży starszej była już pod wpływem alkoholu, pociesza fakt, iż z tego 30 % tylko spróbowało tego napoju. Niestety w klasach młodszych uczniowie już mieli kontakt z alkoholem. 98% uczniów nie próbowało żadnych narkotyków. 2% uczniów przyznało się do używania tych środków. Niestety około 30 % uczniów uważa, że jest łatwy dostęp do środków uzależniających.
Prawie połowa ankietowanych nie wie gdzie może zwrócić się o pomoc w trudnej sytuacji. Porównując wyniki badań z ostatnich lat ostatnie wyniki badań prowadzą do bardzo smutnych wniosków:
W związku z tym jest ogromna potrzeba dalszego systematycznego wdrażania programów profilaktycznych w szkołach, propagujących organizację czasu wolnego poprzez zajęcia pozalekcyjne rekreacyjno- sportowe. Organizować cykliczne spotkania młodzieży ze specjalistami z zakresu psychoedukacji i profilaktyki w celu eliminowania niewłaściwych postaw.
Należy zwrócić większą uwagę na kampanię informującą młodzież o punktach pomocy, instytucjach wspierających ofiary przemocy, oraz osoby uzależnione i współuzależnione.
Wyniki ankiety:
W 2006 r zwrócono szczególną uwagę na prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży
Nadzór i finansowanie działalności pięciu świetlic środowiskowych.
Dofinansowanie programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży w szkołach, szczególnie tych, odbywających się w godzinach popołudniowych, realizowanych przez profesjonalistów
Propagowanie pozytywnych wzorów zachowań i zdrowego stylu życia poprzez wspieranie imprez bezalkoholowych –imprezy sportowo – rekreacyjne, imprezy rodzinne, aktywny wypoczynek.
Działalność informacyjno – edukacyjna w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki alkoholowej, takich jak: konkursy, wystawy, spektakle.
Szkolenie wybranych grup zawodowych w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki: nauczycieli i pedagogów.
Rozpowszechnianie broszur, ulotek, biuletynów służących oddziaływaniom profilaktycznym
Wspieranie organizacji pozarządowych i instytucji realizujących programy profilaktyczne oraz dożywianie dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
Organizowanie kolonii z programem profilaktycznym.
4. Działania profilaktyczne szkół na terenie gminy:
Każda szkoła posiada i realizuje własny Szkolny Program Profilaktyczny. Oprócz tego prowadzone są pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne, finansowane ze środków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ponadto wszystkie szkoły brały udział w ogólnopolskiej kampanii “ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ”, programie “Młodzi dla młodych”,również zakupione przez GKRPA.
5. Liczba wniosków dotyczących nadużywania alkoholu, skierowanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Szczucinie:
Liczba osób skierowanych do biegłego sądowego w celu wydania opinii - 0
Liczba wniosków o leczenie odwykowe, skierowanych do sądu - 9
Dane, z ostatnich trzech lat, dotyczące wniosków do sądu o leczenie odwykowe przedstawiają się następująco:
Z powyższego wynika, iż liczba osób skierowanych do sądu o leczenie odwykowe zmniejszyła się. Powodem tego jest podjęcie, przez osoby wezwane na rozmowę z przedstawicielami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, leczenia terapeutycznego w Punkcie Konsultacyjnym dla osób z problemem alkoholowym.
6. Pomoc Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczucinie rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej świadczy pomoc rodzinom, w których występuje problem alkoholowy.
Ogólna liczba rodzin objętych pomocą w 2005 r. wynosiła 638, z tego w 76 rodzinach występują problemy alkoholowe.
Pomoc ta stosowana była w formie: finansowej, rzeczowej, terapeutycznej, psychologicznej, kuratorskiej oraz dożywianie dzieci w szkołach
7. Zasoby instytucjonalne
- Szkoły Podstawowe - 8
- Gimnazjum - 3
- Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych - 1
- Samorządowe Centrum Kultury i Bibliotek - 1
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej -1
- Świetlice wiejskie - 5
- Przychodnie Zdrowia – 3
- Gminny Punkt Konsultacyjny
8. Stan zasobów do prowadzenia działalności profilaktycznej.
- Pedagodzy z profesjonalnym przygotowaniem do pracy z młodzieżą potrzebującą wsparcia-3
- 3 osoby mają ukończone Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Nauczyciele którzy brali udział w szkoleniu “Jak radzić sobie z narkotykami w domu i w szkole” - 90
- Nauczyciele którzy ukończyli szkolenie “Spójrz inaczej”, pozwalające na profesjonalne prowadzenie zajęć profilaktyczno- wychowawczych -80
- Nauczyciele którzy ukończyli sszkolenie “Substancje psychoaktywne”- 20
- Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych zatrudniający instruktora terapii uzależnień i psychologa.
- Grupy trzeźwościowe: AA “Jutrzenka”, AL-anon “Nowe życie”
- Stowarzyszenie Trzeźwościowe “Nadzieja”
- Liderzy młodzieżowi przeszkoleni do pracy z młodzieżą - 3
- Na terenie gminy nie ma żadnej placówki odwykowej.
Wszystkie te uprawnienia potrzebne do pracy z zakresu profilaktyki zostały sfinansowane ze środków GKRPA.
Wnioski końcowe: